onsdag 11 juni 2008

Min e-post tycker jag är privat!

Igår surfade jag in på Aftonbladets webbplats som jag brukar göra lite då och då, och då fick jag se en artikel om den nya signalspaningslagen. Den går ut på att staten genom Försvarets radioanstalt (FRA) framöver, med lagen i ryggen, ska kunna signalspana inte bara på radiotrafik som går över landets gränser utan även på e-post och fax som passerar Sveriges gränser... Är det kanske läge att börja oroa sig en smula, som vanlig (laglydig) svensk medborgare alltså? Ska vi oroa oss för demokratins framtid?

Egentligen kanske det låter rimligt att staten (FRA) ska kunna snoka i din och min e-posttrafik för att kunna upptäcka de terrorister och "yttre hot" som man tror sig kunna finna? Men jag tvivlar på att ens terrorister är så pass korkade att de inte krypterar sina meddelanden och sin e-post. Och vad är det som säger att människor i allmänhet inte kommer att börja kryptera sin trafik (vilket man egentligen kanske borde ha börjat göra för länge sen?*), och att krypteringsalgoritmerna numera är så svåra att knäcka att FRA och andra myndigheter får förlita sig på den kommunikation som sker okrypterat?

Och i så fall: Vad kommer denna "signalspaning" att få napp på? Jo, vanliga människors privata tankar, politiska preferenser, information om känsliga sexuella läggningar, skvaller och allmänt trams! ... Det är precis sådant som jag inte vill att någon obehörig (vem det än månde vara) ska kunna läsa..

Beslut om den här nya signalspaningslagen ska tas i Sveriges riksdag redan nu den 17 juni, så om du är lite skeptisk till den, vill läsa mera och/eller kanske agera mot den på något sätt så kan du gå in på www.stoppafralagen.nu - Än finns det ju lite tid kvar!



Agera kan man även göra genom att skriva på en namnlista här: stoppafra.info.se
Frågan är nog bara vad som händer med just den namnlistan?


/ mvh SethP.


Tillägg:
Jag har dragit mitt strå till stacken, och det kan du också göra genom att gå till riksdagen.se, och skicka ett mail (okrypterat! (helst)) till riksdagsledamöterna för din valkrets (åtminstone)! Skriv helst i en trevlig ton så går det nog bättre med påtryckandet.

Det är förresten inte bara Aftonbladet som tycks ställa sig på medborgarnas sida. Även konkurrenten Expressen vill ha lagförslaget nedröstat! Och så har Svenska Dagbladet skrivit om det hela, liksom Dagens Nyheter, SR's Ekot och Internet World.. bland andra.. (Så man behöver ju inte känna sig ensam om att tycka som man gör, precis!)

Tillägg 2:
*) Jag skrev ovan om att man kanske skulle ha behövt kryptera sin e-post för länge sen..
Nåja. Nu är jag ju inte särskilt paranoid av mig, eller konspiratoriskt lagd, så för min del spelar det ju mindre roll, men om man tycker att ens egen post och kommunikation ska vara privat så behövs nog dessvärre kryptering. Krypteringen fungerar ju som ett sorts substitut till ett förseglat kuvert när det handlar om vanlig post.. Att man (kanske) borde ha börjat med kryptering för länge sen baserar jag på det faktum att vem som helst, relativt enkelt och med rätt färdigheter, kan snappa upp våra e-postmeddelanden och läsa dem.

5 kommentarer:

  1. Hej Seth!
    Ja, det är på gott och ont. Det bästa är att förebygga, jobba som vuxen i skolan i minst 2-3 år på rasterna i korridorerna och salarna.
    Kan man förebygga mobbing och brott på alla nivåer, då är det som bäst
    Hälsningar från
    Bengt
    PS
    Har du fått min senaste e- post?
    DS

    SvaraRadera
  2. Jag håller definitivt med om att det alltid är bättre att förebygga brott än att försöka tampas med problemen när de väl har uppstått. Frågan om internationell terrorism är nog dessvärre lite svårare att lösa eftersom det mera handlar om storpolitik; om rättvis fördelning, politisk stabilitet (helst med demokratiska värderingar) samt att en gång för alla göra upp med vårt (västvärldens) smutsiga arv efter kolonialismen.

    Frågan om huruvida FRA ska få "avlyssna" all Internettrafik som passerar landets gränser gäller däremot i första hand våra egna demokratiska fri- och rättigheter! Åtminstone så som jag ser det.

    Vad är det egentligen för skillnad mellan om staten (genom FRA) ska få läsa din och min e-post, jämfört med att man sprättar upp våra vanliga kuvertbrev i lönndom och läser vad vi skriver till varandra? Det förra kan eventuellt tyckas verka acceptabelt, men om det senare skulle ske så skulle det sannolikt bli ett så kallat ramaskri?!

    Att man öppnar och läser andra människors post (vare sig den är elektronisk eller fysisk) kan man göra om och när man har en misstanke om brott. Annars ska staten (och andra) hålla sina långa fingrar borta. Det är min åsikt i alla fall..

    / mvh SethP.

    PS: Jo, förresten. Jag fick ditt senaste mail.. Det var väl det om FN-föreningen på Gotland? DS.

    SvaraRadera
  3. Hej, Seth!
    Jo, det stämmer, det var detta om FN-föreningen. Har ni någon FN-förening där du bor, isåfall kunde det vara bra att även ta en diskussion med dem.
    Jag tycker du argumenterar bra i ditt förbud mot att avläsning utan tillåtlelse av domstol, är av ondo.S.k. FRA beslut,vad betyder FRA för något, jag förstår innebörden , men inte vad FRA betyder.
    Vill de som lever i ett kriminellt beténde, så kan de komma runt sådana FRA beslut, ändå, ingenting kan hindra dem för att göra, dumheter både mot sig själv och omgivningen.
    Bra att du jobbar för rättvisa, ordning och reda.
    Ha en bra dag!
    Bengt

    SvaraRadera
  4. @ Bengt (hushållning):

    Jo, FRA står för Försvarets Radioanstalt. Det är en (i och för sig civil) myndighet som lyder under försvarsdepartementet och som har till uppgift att signalspana.

    Under det kalla kriget handlade om att identifiera militära hot mot Sverige, men nu lider man väl som alla andra säkerhetsorgan av arbetsbrist och därför vill man uppenbarligen utöka sin verksamhet.. Och politikerna går dem ju gärna till mötes, tycks det.

    Mer om FRA kan du läsa på deras egen hemsida - www.fra.se

    Hoppas att allt är bra där ute på den stora ön annars? :)

    mvh Seth.

    SvaraRadera
  5. Jo, allt är bra, och det har börjat regna på den annars så torra jorden.
    På Gotlands tidningar hemsida "Hela Gotland" Finns en insändare idag lördag, om förbud mot avlyssning som Owe Rhonström har skrivit och uppmanat vår Riksdagsreps. Rolf K Nilsson att rösta emot avlyssningsförslaget.
    Jag tänker gå på sosserian och diskutera detta med FRA.
    I veckan har vi Sivs kusin med man barn och hundar här och nästa vecka kommer Marias stora töser Rebecca och Angelicca. Så det det blir mycket liv och lust på sommaren. Vad skall du göra för trevligt i sommar?
    Hälsningar från
    Bengt o Siv

    SvaraRadera