onsdag 10 februari 2010

Nytt på min hemsida

Ja, nu har jag uppdaterat min egen hemsida med en smula informtion och annat om den beryktade och mytomspunna sekelskiftesdrycken absint.

Länk till mina sidor om absint.

Eftersom det blev en längre text (och en del länkar och annat) så valde jag att lägga upp det på hemsidan istället för här, men framöver kommer kanske en del information att publiceras här på bloggen också. Det beror lite på.

















En fin presentbox Lemercier Abisinthe 72% 70 cl med två glas och två absintskedar (s k cuillères).




sEt#

4 kommentarer:

  1. det va som faan låter spännande. Jag blir Nyfiken på smaken.

    SvaraRadera
  2. Till Anonym:

    Jodå. Visst låter det rätt spännande med denna "kulturdryck" av rang! :)

    Själv har jag bara hört (och läst) att den ska smaka lite lakrits- och/eller något hostmedicinliknande, från anisen, blandat med en bitter ton från malörten. Blandat (som sig bör) med isvatten ska det vara en rätt uppfräschande drink, på sommaren t ex. Alldeles självklart ska det i vilket fall som helst bli ganska kul att prova en klassisk absint framöver!

    Frågan är bara vilken sort man ska välja? Den som jag har ovan (på bild), Lemercier Abisinthe 72, ska tydligen vara ett rätt okej märke för en oinitierad men uppåtsträvande liten "absintheur". Den anses inte vara bland de allra bästa men samtidigt definitivt långt ifrån sämst.

    Ska man köpa en hyfsad (och äkta) absint så kostar det dock en kännbar slant (för undertecknad), åtminstone om man handlar via det svenska systemet.

    mvh sEt#

    SvaraRadera
  3. Sen var det ju fina skedar också ;)

    SvaraRadera
  4. Tack för "påminnelsen" om skedarna, Fenhorn! :)

    Tack vare din kommentar fick jag upp ögonen för att absintskedarna av misstag benämnts bruilleurs i inlägget här på bloggen. Men en bruilleur är inte detsamma som sked på franska. Det ska vara cuillère. Den benämningen gäller även för den speciella absintskeden, och detta är nu rättat i bildtexten i mitt inlägg.

    Och visst är det rätt fina saker!? Fast en äkta cuillère anno ca 1880 - 1915 och handgjord i Paris med omnejd hade så klart varit ännu bättre..

    SvaraRadera