torsdag 27 maj 2010

Bara en (enda) behandling kvar!

Nu är det på sluttampen med Sendoxanbehandlingar på sjukhuset för min del, och det ska bli mäkta skönt. Jag har gjort nio och ska “genomlida” sammanlagt tio (för den här gången). Den senaste skedde den 19 maj och nästa och sista gången (förhoppningsvis) blir den 10 juni vilket är rätt lagom inför midsommar och supervärmen som antagligen kommer.

Hur har det då varit fram tills nu?
Well.. Det verkar som att Sendoxanet (cellgiftet) på något sätt ackumuleras i kroppen. Det känns åtminstone som att effekterna av det ackumuleras. Framför allt illamåendet har känts värre och värre för varje gång som går, och det brukar jag känna av lite från och till under en veckas tid. Men så känner jag också trötthet (som jag skrivit om tidigare), en rätt besvärande andfåddhet och så svullnar benen och fötterna upp en del emellanåt. Om svullnaden beror på Sendoxanet eller kortisonet som jag knaprar i mig kommer jag dessvärre inte riktigt ihåg för tillfället.

Inget av det här är dock värre än att jag hellre genomlider det än känner av mina tidigare krämpor såsom till exempel magont, hosta, värk i lederna, irriterad hud framför allt i ansiktet och mer eller mindre konstant nästäppa. Alla dessa krämpor eller åkommor har i princip helt och hållet försvunnit. :)

Nu återstår det för mig att ta reda på hur den fortsatta behandlingen kommer att se ut. Jag kommer ju med all sannolikhet slippa Sendoxan genom dropp framöver, men jag kanske får fortsätta med det i tablettform under en tid och främst med en betydligt lägre dos. Kortison, magsyredämpande, blodtryckssänkande och medel mot benskörhet (detta senare en biverkning av Sendoxanet) äter jag ju i tablettform och i början av min behandling upplyste läkaren mig om den sammanlagda behandlingstiden kunde röra sig om upp till två år ungefär.

Men, det finns alltså en del för mig att ta reda på nu i och med att den sista “injektionen” (droppet alltså) med Sendoxan sker den 10 juni. Förutom att jag måste ta tag i det här med motion och att röra på mig lite mer! Särskilt andfåddheten kan ju lätt förklaras med att jag har en smula dålig kondition, så att säga. Men samtidigt har jag aldrig känt av den så här pass “intensivt” tidigare heller, kondis or No kondis..  ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar