tisdag 22 juni 2010

Ny midsommartradition?

Just nu laddar man upp en smula inför midsommar och det här året kommer jag att försöka införa en sorts ny tradition. Det återstår så klart att se hur väl den slår ut och hur det blir med den kulinariska aspekten på det hela så att säga.

Visserligen går det inte att komma undan fenomenet med nubbe (kryddat brännvin) till sillen. Den traditionen är nog svår att bryta och man ska enligt mig inte heller ge sig på att försöka kullkasta den. Svårare är det att avgöra vilken matdryck i övrigt man ska ha? Öl har för det mesta varit gångbart för min del medan somliga väljer vin, vitt till fisk och skaldjur och rött till det grillade. Men det här året kommer jag att försöka med absint!

Nu talar jag inte om något jäkla shottande (en nubbe med absint tar mig veterligen definitivt död på smaken av precis allt annat under resten av kvällen) och inte heller om att elda socker. Nej, om det ska vara traditionellt så ska det, och då dricker man absint med endast iskallt vatten (mellan tre och fem delar vatten till en del absint). Möjligen kan man använda sig av en eller ett par sockerbitar också. Men inget eldande och inget shottande alltså om det liksom ska vara på riktigt och med riktig absint!

Visserligen äger det här med att elda sockerbit ändå en viss lockelse. Jag har själv inte provat det än så länge och möjligheten att man testar det finns ju ändå. Alkohol gör ju att man gör lite dumma saker ibland…


För den som mot förmodan lever i villfarelsen att absint är "sinnesförändrande" och farligt på något sätt hänvisar jag här till:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar