lördag 19 juni 2010

BioShock - till slut

Nå. Jag vet att det inte är så himla nytt precis men eftersom jag inte precis är någon supergamer precis så har jag börjat lira ett spel som jag haft ögonen på rätt länge. Nyligen kom även uppföljaren men en uppföljare kan man väl inte börja med, och dessutom är jag ganska osäker på om min dator har de rätta systemkraven, så... Det har i vilket fall som helst dröjt ända tills nu (eller rättare sagt tills för några veckor sedan) förrän jag tog tag i saken och började spela BioShock!

BioShock är ett mycket trevligt och fint* shooterspel i ensamspelarformat** från 2007 som utspelar sig på havets botten i början av 1960-talet. Man hamnar där (som huvudpersonen Jack) efter att ha varit med om en flygkrash mitt ute i Atlanten. Som ensam överlevande lyckas man nå en liten ö och därifrån tas man sedan ner till botten i en batyskaf och når en stor och hemlig undervattensstad som heter Rapture. Denna stad är skapad av en ärkekapitalist vid namn Andrew Ryan och var från början tänkt som en alternativ värld för samhällets elit. Där skulle de inte behöva följa morallagar och regler som gäller i den vanliga världen.

Andrew Ryan uppfann dock även en dna-förändrande substans som kallas ADAM och som efter injektion tillåter en att uppgradera sin kropp, så att säga, med hjälp av olika Plasmider. Problemet är dock att ADAM gjort folket där nere på havets botten vansinniga och staden har förfallit i mordorgier, våld och förstörelse. När Jack kommer dit har det gått ungefär ett år sedan förfallet började. Det främsta målet för honom (och för spelaren) är nu att försöka undgå att bli slaktad av vansinniga och vanställda ADAM-missbrukare samt att försöka ta sig upp till ytan och den riktiga världen igen, vilket dock är en smula lättare sagt än gjort.

Det jag själv har fastnat för, än så länge, är framför allt stämningen och miljöerna i spelet. Ljudet och soundtracket är helt underbart. Det mesta bygger på en sorts retrofuturistisk och 50-talsinspirerad Art Deco-stil och det blir, tillsammans med skräckstämningen spelet igenom, till en skön mix av gammalt, nytt och skrämmande både i musik, ljud, karaktärer och miljöer.

Jag började spela BioShock och blev grymt imponerad, ända fram tills dess att en stygg liten bugg satte stopp för vidare avancemang. Det visade sig dock att det (förmodligen) bara handlade om att uppdatera spelet från version 1.0 till 1.1, så nu funkar det igen och jag kan spela vidare i denna "sköna nya värld". :)


*) Trevligt och fint spel förresten? Det handlar ju ändå om en tämligen skräckfylld upplevelse och inslagen av nervpirrande och skumma element får hjärtat att slå lite snabbare och blodet att pulsera lite hårdare i ådrorna ibland. Se t ex detta videoklippet från YouTube så får du en inblick både i själva spelet och i en del av dess horrorsköna skräckinslag:




Direktlänk: http://www.youtube.com/watch?v=ESvgZi8gE3A Dra upp videoklippet i helskärmsläge vetja!? På min dator blir bilden i klippet lite väl mörk, i början i alla fall, men i spelet kan man självfallet reglera ljusstyrkan så där blir det inget problem.

**) I uppföljaren BioShock 2 från februari 2010 finns även multiplayerfunktion.

Länkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bioshock - svensk Wikipediasida. The BioShock Wiki - engelskspråkig specialsida med i princip allt man behöver och vill veta. På YouTube finns även en recension av spelet: BioShock - GameSpot Review

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar