söndag 1 augusti 2010

Webbdesign på… ? Ja, vilken nivå?

För ett tag sedan fick jag ett litet uppdrag av en av mina bröder, Niklas i Östergötland. Han ville att jag skulle ge mig i kast med att producera en hemsida till ett projekt eller en idé som han delgav mig. Detta föranleder också att jag skapat en ny etikett här i bloggen - nämligen webbutveckling.

Den senare tiden har jag alltså suttit och pulat lite med ett bra bildredigeringsprogram ;) och med ett riktigt bra webbredigeringsprogram. ;) Dessvärre är jag ingen superdesigner direkt. Inte heller är jag någon inbiten kodknackare. Men lite html och css förstår jag mig åtminstone så "glad i hågen" gav jag mig alltså i kast med hemsidesdelen av hans projektidé.

Att komma på någon bra design för en hemsida som ändå ska försöka se en aning proffsig ut är inte det lättaste. Men vi diskuterade lite fram och tillbaka och kom överens om att en lite mörkare biografkänsla nog skulle vara det rätta. Jag kom då att tänka på hur den här bloggen ser ut numera och inspirerades en smula av designen här. Så efter att ha knackat ihop åtminstone en grundstomme till hur det (eventuellt) skulle komma att se ut tillbringade jag en vecka hos honom, som jag skrev om i mitt förra inlägg här, och han verkade rätt nöjd.

Det jag hade gjort då var att endast bygga upp sidan (sajten) i html, och nu återstod att överföra själva designelementet till ett separat CSS-dokument. Allting blir ju så mycket lättare i framtiden om man bygger utseendet eller designen i CSS-kod. Då har man "bara" att fylla i information och annat i html-koden framöver. :)

Nu under den här helgen har jag inte bearbetat de grafiska elementen i någon nämnvärd utsträckning alls. Jag har koncentrerat mig på att börja bygga stommen till den CSS-kod som ska till istället.

Synd bara att man inte är vidare van vid det här med hemsidor, design, html- och CSS-kodning, webbhotell och allt som hör till. Hade jag varit det så hade det hela åtminstone gått bra mycket fortare. Som det är just nu så får man prova mig fram en hel del, vilket tar betydligt längre tid än om man vore mera van. Och det återstår en hel del att göra innan jag själv blir någorlunda nöjd med resultatet. Det ska vara en förhållandevis "ren" sida, inte för blaffig alltså, men bilderna som ligger som menylänkar är jag till exempel inte helt nöjd med. Dessutom tror jag att menyn hellre bör ligga i någon form av grafiskt "block" också och inte som nu, bara utslängda (nåväl) på den aningen ljusare bakgrunden? Och så funderar jag på att designa en bakgrundsbild med någon form av toning (eller liknande) istället för att som nu endast ha en solid färg som bakgrund.

Utöver dessa funderingar vad det gäller just den grafiska designen, så vill jag även få till ett bra, väl fungerande och snyggt beställningsformulär någonstans. Och så ska det presenteras kortare videosnuttar också och dessa bör kanske ligga i mindre och separata popupfönster?

Sedan, framöver när sidorna börjar likna nå't, så får man se sig om efter något bra och hyfsat prisvärt webbhotell också.


2 kommentarer:

  1. Hej Kanon att du börjar jobba med sidan och får till koderna. Det ska bli kul när vi börjar fylla sidan med nyttig information och vi kan börja med marknadsföringen.
    // Nicke

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittade (hum-hum) detta inlägg.
    Det berör väl dig en del så att säga?
    - sEt#

    SvaraRadera