söndag 26 september 2010

Bortkopplad från nätet

Nu på tisdag (den 28 september) blir jag bortkopplad från Internet. Åtminstone hemifrån.

Man ska renovera lite i min lägenhet så jag får åka ut till morsan om jag vill kolla mail och annat under kvällen. Men det ska i bli rätt skönt att få ett "nytt" vardagsrumsgolv i alla fall, och det har jag väntat på rätt länge.

Annars sysslar jag för tillfället mest med översättning och textning av en film som jag hittat på Internet. Det är både kul och lite spännande eftersom jag nu får veta hur pass dugliga mina språkkunskaper egentligen är. Filmen är mest på engelska vilket jag tycker att jag behärskar, men det förekommer även en del franska, så jag har verkligen nytta av Google Translate nu. Det talas även lite tyska i filmen men där räcker nog min gamla skoltyska till, med lite hjälp från Googles översättningstjänst, hoppas jag.

Som verktyg för själva textningen och översättningen använder jag freewareprogrammet Subtitle Workshop från URUWorks och än så länge tycker jag att det verkar vara riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar