söndag 3 augusti 2014

Recension av Grön Opal

Hmm. Jag tycks helt ha glömt (?) bort att följa upp ett tidigare inlägg om den svenska absinten Grön Opal som jag skrev i april. Och det kan det ju vara läge att göra även om det är lite sent.

Grön Opal
Efter att ha smakat Grön Opal måste jag helt enkelt bara berätta att detta är en av de allra bästa absinterna som finns att köpa över huvud taget! Utan tvekan! Fem stjärnor av fem möjliga. Fem Michelingubbar av fem likaledes svullna figurer.

Eftersom jag inte är så bra på att beskriva smaker och sådant så får det räcka med att Grön Opal helt klart ligger i toppskiktet, bland de fem absolut bästa. Själv har jag nog egentligen bara provat en absint tidigare som jag tycker varit något bättre, fast detta är helt och hållet en subjektiv värdering så klart. Allra överst på min personliga lista ligger Jade PF 1901 (se bild nedan). Därefter kommer förmodligen Grön Opal. En som jag annars brukar förlita mig på rätt mycket själv, som en sorts standardabsint främst beroende på priset, är Libertine Intense 72 (bild nedan). Det är den jag druckit mest av själv än så länge men det beror alltså helt och hållet på att den är några hundralappar billigare utan att för den skull vara en osmaklig absint på något vis.


Jade (PF) 1901
Libertine Intense 72
Smakmässig beskrivning då? Tja, medan t ex Libertine är något enkel i smaken så är Grön Opal helt klart mer komplex och ha mer smak av t ex malört, utan att malörten för den skull dominerar på minsta vis. Det är givetvis en helt subjektiv värdering åter igen, men jag tycker personligen att Grön Opal tillhör en av de mest välbalanserade absinterna på marknaden. Och då räknar jag självfallet inte med alla de fusk- och bluffvarianterna av så kallad "absinth" som tyvärr också finns.  :-(

Är man helt och hållet nybörjare skulle jag nog rekommendera Libertine Intense 72, på grund av det billigare priset, men vet man med sig att man gillar absint så är Grön Opal definitivt en som är värd att prova. Det är också betydligt enklare att få tag i en flaska Opal än de för svenska förhållandena något "udda" sorterna Libertine och Jade.



Det kan vara värt att veta att Grön Opal såldes slut på mindre än en vecka, om jag inte missminner mig totalt. Men den återkommer så klart och kan beställas från Systembolaget härifrån igen i början av september är det sagt. Jag själv väntar definitivt på att den ska komma tillbaka. (Vit Opal finns däremot kvar och kan beställas härifrån. Jag har inte provat den själv ännu men den ska enligt en seriös bedömare på Absinthe.se också vara i toppklass. Han har dock inte recenserat den på själva sajten än så länge.)

Edit:
Absinthe.se recenserar Grön Opal här och ger den 90 poäng av 100 (eller 5 stjärnor av 5).

4 kommentarer:

  1. Hej, Seth!
    Roligt att det finns andra absintentusiaster där ute! Jag gillar också Verte de Fougerolles (min favoritabsint så länge).
    Har du sett den här bloggen - https://absint.blogg.se ? Det är en entusiast från Uppsala som driver den (jag brukar skriva lite egna små recensioner i kommentarfältet). Kika förbi om du vill, det finns massor med recensioner och annan intressant läsning.
    Ha det bra!

    maxim.wrige@hotmail.se

    SvaraRadera
  2. Jodå. Har nyligen upptäckt den bloggen. Det är dessvärre inte så ofta längre som jag söker efter absintrelaterat material, så den liksom snubblade jag in på.

    SvaraRadera
  3. Okej, det vore kul om du skrev ett par ord om dina absintupplevelser eller bara lämnade lite kommentarer till någon eller några recensioner (jag såg på en bild att du har en ganska seriös absintsamling). The more the merrier, så att säga! Ha det bra!

    / Maxim

    SvaraRadera
  4. Hej Maxim (?) och ursäkta att jag inte har svarat tidigare.

    Om det är kommentarer på den andra bloggen (absint.blogg.se) så har jag lämnat en fåtal. Men det kan alltid bli fler synpunkter, åsikter och erfarenheter, och det ämnar jag skriva fler framöver.

    Jo, vad det gäller absint så tycker jag mig ha rätt bra koll på en mängd sorter och märken numera. Det är en jäkligt kul "hobby", där man förenar "nytta" med reeent nöje.

    - mvh Seth

    PS: Hur jag än försöker så kan jag inte kommentera som mig själv. Alltså med mitt Google-konto. J---a skit! DS

    PPS: Men i Internet Explorer funkar det... Hmmmm.. DDS

    SvaraRadera