söndag 18 oktober 2015

PHP-kodningens våndor (för en nybörjare)

Det är inte utan att man börjar fundera på hur "riktiga" kodknackare normalt brukar göra? Vem utvecklar ett program eller en serverskriptad webbsida, till exempel med PHP, från scratch och hur går denne i så fall till väga?

Jag har alltså nyligen börjat studera PHP och försöker nu sätta mig in i språket på allvar. Men en sak som slår mig är att även om jag begriper själva koden, begreppen och koncepten så finner jag det ganska svårt att tro att man verkligen kan lära sig att skriva kod utan att använda referenser eller eventuella förlagor? Alltså att börja med ett tomt ark och sedan, utifrån en rätt väl utformad och planerad idé, bara skriva koden rakt upp och ner?

Jag tvivlar inte på att det faktiskt finns de som kan, och jag tror självklart att man kan bli bättre och bättre ju mer man övar. Men samtidigt börjar jag misstänka att det kanske bara är ett litet, försvinnande litet, antal av de som brukar skriva kod som behärskar exempelvis PHP-språket så pass fullt ut. Att skriva från scratch med alla frågetecken, paranteser, måsvingeparanteser, enkel- och dubbel"fnuttar", dollartecken etc tycker jag verkar i princip helt ogörligt. Fast å andra sidan så tycker jag nog ändå ana att många grejer kommer mer och mer av sig själva, så att säga, när jag "övningsknackar" PHP-kod, alltså när jag sitter och skriver den.

Framtiden får utvisa hur pass lätt eller svårt det egentligen är.
Jag misstänker att det absolut svåraste kommer att bli är att krysta fram något sorts "projekt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar