lördag 30 september 2017

Ytterligare en svensk absint

Kan en svensk producent tillverka en fullt duglig absint? En som, trots att den ligger hundralappen billigare än den näst billigaste (just nu) i Systembolagets sortiment, ändå inte smakar räv och som man utan att skämmas vågar bjuda åtminstone noviser på?

Jodå, skulle jag vilja säga. Quarantaine Absinthe Verte de Thor Wallgren* är just en sådan. Nu ska det sägas direkt att det inte är någon top of the range-absint, inte för min del i alla fall. Men jag tror nog att den gode Thor med Quarantaine velat skapa en absint som fungerar utmärkt som en (billigare) introduktion. Malörten finns definitivt där, liksom fänkålen och anisen, plus något annat som jag inte kan placera. Men för min del, alltså en helt subjektiv uppfattning, skulle den må bra (eller bättre) av en uns mer anis. Men detta gäller för min personliga del även en del andra absinter som ofta är betydligt dyrare. Quarantaine är nog lite för skarp i smaken för att nå upp till "toppen" (för min del alltså) och en liten sockerbit hjälper en hel del. Men vad jag kan förstå så finns det många andra absintörer som gillar den här formen av, låt mig kalla den så, lite skarpare absint.

Men som sagt. Vad är att vänta av marknadens (förmodligen) billigaste och ändå helt äkta absint?

Louchen (alltså opaliseringen) är det absolut inget fel på. Den stiger upp från botten av glaset som sig bör när man tillsätter iskallt vatten, och slutar med en precis lagom "grumlighet".



*) Thor Wallgren var tidigare den ena parten (av två) bakom Valkyria. Han överlät dock efter ett tag hela den verksamheten till sin kollega, med ett förbehåll om att inte tillverka någon konkurrerande absint inom de närmsta två åren. Denna tid löpte dock ut för några månader sedan (?) och Quarantaine lanserades.
källa: Pot Stiller Thor Wallgrens produktsida

Här på absinthes.com kan du läsa en lite mer "expertig" recension av Quarantaine, signerad Marc Thuillier, på engelska.

4 kommentarer:

  1. Tack för en ärlig och fin recension. Bra att du upplever Quarantaine som godare med socker än utan, eftersom det var så fransoserna drack absint på 1800-talet och jag tycker att man ska dricka Quarantaine Absinthe Verte (står ju också på etiketten... )
    :-)

    SvaraRadera
  2. Seth. Just den här absinten tycker jag du ska pröva med ett par isbitar i. Det är ju annars något man absolut INTE får göra med en absint. Men här funkar det riktigt bra.Jens G-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt eller fel, men jag har gärna en isbit i glaset. Rätt ofta faktiskt.

      Radera
  3. Wow, this bottle looks awesome.

    SvaraRadera